PREGUNTES DE LITERATURA (Bloc 3 - 3.a i 3.b)
3a. ANÀLISI DE L’OBRA/FRAGMENT La plaça
del Diamant
A) Respecte al contingut
o a la temàtica:
B)
1. Quins referents o
elements de la realitat trobem (persones, noms de lloc, esdeveniments,
objectes ...) en aquest fragment? Tenen relació amb el marc espaciotemporal
general de l'obra (època i espais)?
2. Situa o ubica el contingut
d'aquest fragment en l'argument de l'obra. (Es triaran
moments especialment significatius quant al desenvolupament o l'estructura de
l’obra)
3. Quines
característiques presenta el personatge X (un personatge protagonista
o principal)? Evoluciona aquest personatge al llarg de l’obra?
4. Quina temàtica pròpia de l'obra es
veu en aquest fragment? Quines altres temàtiques
són característiques d'aquesta obra?
C) Respecte a la
forma:
D)
5. Descriu les
característiques de la veu narrativa en La plaça del Diamant. Relaciona-les amb
les que pugues trobar en aquest fragment.
6. Identifica el símbol que apareix en
aquest fragment i
explica la funció dels símbols en La
plaça del Diamant. Per a fer-ho pots esmentar altres símbols de
l'obra.
7. En quin
(sub)gènere, model o corrent situaries aquesta obra? Explica les
característiques bàsiques del (sub)gènere, model o corrent.
3.b) CONTEXTUALITZACIÓ:
Aquesta pregunta ha de partir de la consideració de
les dates d'escriptura de l'obra. Entenem que les obres de
Rodoreda, Fuster i Estellés es vinculen al període de postguerra mentre que la
de Sirera a l'actual.
A) Respecte al context històric i literari propi
de l'obra i a la ubicació d'aquesta en la
trajectòria de l' autora:
8. En quin context històric i cultural
se situa l'escriptura d'aquesta obra?
9. Situa aquesta obra en la
trajectòria de l'autora (etapes o blocs) i digues
algunes característiques de l'etapa o bloc (o diferències respecte a
altres etapes o blocs).
10. Quines característiques generals presenta el
gènere en el context d'escriptura de l'obra?
11. Quins altres autors o autores destaquen en
el context d’escriptura de l'obra (dins del gènere)?
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
12. Quin altres models o corrents
trobem en el context de l'obra (dins del gènere)? Explica les
seues diferències respecte al model o
corrent en que s’inscriu l'obra.
B) Respecte al context anterior o
posterior al context propi de cada obra:
13. Com evoluciona el
gènere amb posterioritat al context d'escriptura d'aquesta obra? Quines característiques
presenta?
14. Quins autors o
autores destaquen en el gènere amb posterioritat al context d'escriptura
d'aquesta obra? (mínim 2 autors/es) Quines semblances, novetats o diferencies
presenta l'escriptura d'aquests altres autors o autores respecte a l’autora del
fragment?
C) Respecte a tot el període (postguerra i actual):
15. És destacada la
presència d'autores en el context d'escriptura de La plaça del
Diamant? I amb posterioritat? Esmenta i ubica temporalment altres
autores (novel·listes, poetes, autores de teatre o assagistes) que destaquen en
el període que va de la postguerra a l'actualitat?
[Es demanarà esmentar un mínim de 4 autores, vinculades almenys a dos dels gèneres.]
[Es demanarà esmentar un mínim de 4 autores, vinculades almenys a dos dels gèneres.]
3a. ANÀLISI DE
L’OBRA/FRAGMENT Diccionari per a ociosos.
A) Respecte al contingut
o a la temàtica:
1. Identifica una de
les idees que Fuster utilitza en aquest fragment respecte al tema de l'entrada.
Quines altres idees introdueix Fuster en aquesta entrada?
(Tingueu en compte que no s’està demanant classificar els tipus
d'arguments. Segons l'entrada es podrà fixar un número
major o menor d'altres idees; en tot cas, estem parlant d'un número
reduït d'idees, al voltant
de 2-3).
B) Respecte a la forma:
2.
Digues una característica o recurs que presenta l'estil de Fuster en
aquest fragment i explica la seua funció o finalitat. Quines altres
característiques d'estil destaquen en Diccionari per a ociosos?
3. És aquest
text un aforisme? Justifica la teua resposta.
3.b. CONTEXTUALITZACIÓ
Entenem
que les obres Fuster es vinculen al període de postguerra.
A) Respecte al context
històric i literari propi de l'obra i a la ubicació d'aquesta en la
trajectòria de l' autor:
4. En quin context
històric i cultural se situa l'escriptura d'aquesta obra?
5. Situa aquesta obra
en la trajectòria de l'autor (etapes o blocs) i digues algunes
característiques de l'etapa o bloc (o diferències respecte a altres etapes o
blocs).
6. Quines característiques
generals presenta el gènere ( l' assaig) en el context d'escriptura de l'obra?
7. Quins altres autors
o autores destaquen en el context d’escriptura de
l'obra (dins del gènere)? (mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre
l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests
altres autors o autores.
B) Respecte al context anterior o
posterior al context propi de cada obra:
8.
Com evoluciona el gènere ( l'assaig) amb posterioritat al context d'escriptura
d'aquesta obra? Quines característiques presenta?
9. Quins autors o autores
destaquen en el gènere ( l'assaig) amb posterioritat al context d'escriptura
d'aquesta obra? (mínim 2 autors/es). Aporta alguna dada sobre l’escriptura
(obres destacades i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors
o autores.
3a. ANÀLISI DE L’OBRA/FRAGMENT El verí
del teatre
A) Respecte al contingut
o a la temàtica:
1. Quins referents o
elements de la realitat trobem (persones, noms de lloc, esdeveniments,
objectes ...) en aquest fragment? Tenen relació amb el marc espaciotemporal
general de l'obra (època i espais)?
2. Situa o ubica el
contingut d'aquest fragment en l'argument de l'obra. (Es triaran
moments especialment significatius quant al desenvolupament o l'estructura de
l’obra)
3. Quines
característiques presenta el personatge X (un personatge protagonista
o principal)? Evoluciona aquest personatge al llarg de l’obra?
4. Quina temàtica pròpia de l'obra es
veu en aquest fragment? Quines altres temàtiques
són característiques d'aquesta obra?
A) Respecte a la
forma:
5.
Analitza les característiques del
tractament de l'acció en El verí del teatre. Segons el
fragment triat, la pregunta podria relacionar-se amb el tractament de
l'espai de l'acció i/o amb el tractament
del temps. Sobre l'espai de l'acció, es podria
plantejar la quantitat d'espais, les seues característiques, el seu canvi o
transformació al llarg de l’obra i els possibles punts
d' entrada i eixida dels personatges. Sobre el temps de l'acció (localització temporal i durada),
es podria plantejar en quina franja horària se situa l'acció i si la durada de l'acció és més o menys llarga (a
partir de la consideració de si l'acció és lineal i completa o si presenta algun tipus de
recurs, com ara alguna
el·lipsi temporal).
6. Veiem un engany o un
efecte sorpresa en aquest fragment d' El verí del
teatre? Juguen un paper destacat aquests recursos en l’obra?
Raona la resposta amb el comentari d’altres exemples d'enganys o
d'efectes sorpresa presents en l'obra.
3b. RELATIVA A LA CONTEXTUALITZACIÓ
Entenem que les obres de Sirera es vinculen al període
actual.
B) Respecte al context històric i literari propi de l'obra i a la ubicació d'aquesta en la
trajectòria de l' autor:
7. En quin context històric i cultural se
situa l'escriptura d'aquesta obra?
8. Situa aquesta obra
en la trajectòria de l'autor/a (etapes o blocs) i digues algunes
característiques de l'etapa o bloc (o diferències respecte a altres etapes o
blocs).
9. Quines
característiques generals presenta el gènere (el teatre) en el
context d'escriptura de l'obra?
10. Quins altres autors
o autores destaquen en el context d’escriptura de
l'obra (dins del gènere)?
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
B) Respecte al context anterior o posterior al
context propi de cada obra:
11. Quines característiques presenta el teatre amb
anterioritat al context d' escriptura d' El verí del teatre? Quines
diferencies trobem en el teatre entre aquests dos períodes?
12. Quins autors o autores destaquen en el teatre amb
anterioritat al context d'escriptura d' El verí del teatre? (mínim 2 autors/es) Quines
semblances o diferències presenta l'escriptura d'aquests altres
autors o autores respecte a l'autor del fragment?
B) Respecte a tot el període (postguerra i actual):
13. És destacada la presència d'autores en el context
actual? Esmenta i ubica temporalment altres autores (novel·listes, poetes,
autores de teatre o assagistes) que destaquen en el període que va de la
postguerra a l'actualitat? [Es demanarà esmentar un mínim de 4 autores, vinculades
almenys a dos dels gèneres.]
3a. ANÀLISI DE L’OBRA/FRAGMENT Llibre de meravelles.
A) Respecte al contingut o
a la temàtica:
1- Quins referents o
elements de la realitat trobem (persones, noms de lloc, esdeveniments,
objectes ...) en aquest fragment? Tenen relació amb el marc espaciotemporal
general de l'obra (època i espais)? ( Llibre
de meravelles)
2- Quina temàtica pròpia de l'obra es veu en
aquest fragment? Quines altres temàtiques són característiques
d'aquesta obra? ( Llibre de meravelles)
B) Respecte a la forma:
3- Analitza la
mètrica d'aquest
fragment. És aquesta la mètrica dominant en Llibre de
meravelles? Hi ha altres formes mètriques en els poemes seleccionats
d'aquest llibre? Raona la resposta.
4- Identifica una figura
retòrica (metàfora, comparació ... ) que trobes en aquest fragment i
explica que aporta al text. Quines altres figures retòriques són habituals
en Llibre de meravelles? Relaciona-les amb l'estil de Vicent Andrés
Estellés.
5- En quin (sub)gènere, model o corrent situaries
aquesta obra? Explica les característiques bàsiques del (sub)gènere, model o
corrent. ( Llibre de meravelles).
3.b.
CONTEXTUALITZACIÓ
Entenem que les obres
d’Estellés es vinculen al període de postguerra.
A) Respecte al context
històric i literari propi de l'obra i a la
ubicació d'aquesta en la trajectòria de l' autor:
6- En quin context
històric i cultural se situa l'escriptura d'aquesta obra?
7- Situa aquesta obra en
la trajectòria de l'autor (etapes o blocs) i digues algunes
característiques de l'etapa o bloc (o diferències respecte a altres etapes o
blocs).
8- Quines característiques generals presenta el
gènere (la poesia) en el context d'escriptura de l'obra?
9- Quins altres autors o autores destaquen en el
context d’escriptura de l'obra
(dins del gènere)?
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
(mínim 2 autors/es). Aporta algunes dades sobre l'escriptura (títols destacats i/o característiques bàsiques) d'aquests altres autors o autores.
10- Quin altres models o corrents
trobem en el context de l'obra (dins del gènere)? Explica les seues
diferències respecte al model o corrent en que s’inscriu l'obra. ( Llibre de
meravelles)
B) Respecte al context
anterior o posterior al context propi de cada obra:
11- Com evoluciona el gènere (la
poesia) amb posterioritat al context d'escriptura d'aquesta obra? Quines
característiques presenta?
12- Quins autors o
autores destaquen en el gènere ( la poesia) amb posterioritat al context d'escriptura d'aquesta
obra? (mínim 2 autors/es) Quines semblances, novetats o diferencies presenta
l'escriptura d'aquests altres autors o autores respecte a
l'autor del fragment?
No hay comentarios:
Publicar un comentario